15/32. Τα δρακόντεια μέτρα κατά της διαφθοράς

15/32. Τα δρακόντεια μέτρα κατά της διαφθοράς

Η προσέγγισή μου είναι ριζοσπαστική. Πολλά μέλη του κοινοβουλίου υπό τις οδηγίες των πολιτικών τους κομμάτων θα αρνηθούν αρχικά να εγκρίνουν τις περισσότερες από τις προτάσεις του μανιφέστου κατά της διαφθοράς. Θα είναι σαν τα «αρνιά» που ψηφίζουν τι πρέπει να φάμε την Κυριακή του Πάσχα. Ωστόσο, έχω ένα ευφυές σχέδιο.

Θα εισάγω δρακόντεια μέτρα για τα πολιτικά εκτεθειμένα άτομα («PEP») ώστε να αποκαλύπτουν πλήρως τα περιουσιακά τους στοιχεία ιδιωτικά μέσω λεπτομερών ελέγχων κατά της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες (AML) που πληρώνει το κράτος. «Ιδιωτικό» σημαίνει ιδιωτικά και εμπιστευτικά. Μόνο μια περίληψη θα δημοσιοποιηθεί. Θα αναθέσω τη διεξαγωγή ανεξάρτητης μελέτης για την παροχή αυτής της λίστας PEP. Το γεγονός ότι κάποιος είναι διπλωμάτης, δικαστής ή ανώτερος δημόσιος υπάλληλος, δεν σημαίνει ότι είναι PEP. Αυτό δεν θα ισχύει επίσης για τους φορείς λήψης αποφάσεων για κρατικές συμβάσεις χαμηλής αξίας.

  • Δεν θα επιτρέπεται το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών οπουδήποτε στην ΕΕ χωρίς ιδιωτική αποκάλυψη. Θα καταστεί ποινικό αδίκημα το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού εκτός ΕΕ (άμεσα ή έμμεσα) χωρίς πλήρη ιδιωτική αποκάλυψη και αιτιολόγηση. Θα απαγορεύεται η κατάθεση ή η ανάληψη μεγαλύτερου από ένα συγκεκριμένο ποσό σε μετρητά την εβδομάδα χωρίς πλήρη αποκάλυψη και ιδιωτική επεξήγηση. Αυτοί οι έλεγχοι θα πραγματοποιηθούν στο εξωτερικό από έγκριτους επαγγελματίες χωρίς διασυνδέσεις με την Κύπρο.

Όλες οι τράπεζες της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου ρωτάνε κάτι πολύ συγκεκριμένο κατά το άνοιγμα ενός λογαριασμού και ως μέρος της συνεχιζόμενης βέλτιστης πρακτικής για την αντιμετώπιση της καταπολέμησης της διαφθοράς. «Είστε PEP ή έχετε σχέση με PEP»; Αυτό καθιστά πολύ δύσκολη τη μεταφορά «βρώμικου» χρήματος σε συγγενείς μέσω τραπεζών της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου.

  • Θα διατηρήσω τον τρέχοντα τρόπο με τον οποίο ανατίθενται κρατικές συμβάσεις για ορισμένες αξίες, με πρόσθετους ελέγχους και ασφαλιστικές δικλείδες από εξειδικευμένα άτομα στο εξωτερικό χωρίς διασυνδέσεις με την Κύπρο, όπως: 
  1. Τρόπος παραχώρησης ή διαχείρισης Τουρκοκυπριακών περιουσιών
  2. Πώς εκτελείται η επανατοποθέτηση της γης
  3. Πώς αξιολογείται η μακροχρόνια μίσθωση χώρου για κυβερνητικά γραφεία
  4. Το μελλοντικό κρατικό μας επενδυτικό ταμείο από δικαιώματα φυσικού αερίου.
  5. Άλλοι παρόμοιοι τομείς δυνητικών ή δημοσίως αντιληπτών περιοχών έκθεσης διαφθοράς ή πολιτικής διαφθοράς σε αντάλλαγμα ψήφων.
  6. Οι νέοι διορισμοί ανώτερων κυβερνητικών αρχών θα επανεξεταστούν από τους ίδιους εξωτερικούς εμπειρογνώμονες που θα βοηθήσουν στην επιλογή των μελλοντικών υπουργών και βουλευτών μου. Αυτό θα τερματίσει τους διορισμούς ημετέρων.
  7. Οι δωρεές πολιτικών κομμάτων θα παρακολουθούνται ιδιωτικά από εξειδικευμένα άτομα στο εξωτερικό. Όλα τα τραπεζικά αντίγραφα και οι πηγές χρηματοδότησης θα γνωστοποιούνται μηνιαίως. Οι δωρεές σε μετρητά, ανεξαρτήτως ποσού, θα απαγορευθούν γιατί βρισκόμαστε στο 2022 και όχι το 1962. Οι περισσότεροι δωρητές πολιτικών κομμάτων έχουν τραπεζικούς λογαριασμούς και χρεωστικές κάρτες.
  8. Οι νόμοι για την πολιτική πίεση και επιρροή θα ενισχυθούν. Ομάδες ειδικών συμφερόντων που παρέχουν άμεσες ή έμμεσες δωρεές σε πολιτικά κόμματα πάνω από ένα συγκεκριμένο ποσό θα πρέπει να αποκαλύπτουν πλήρως το όνομά τους, το όνομα του κόμματος και το ποσό σε ιστοσελίδα της κεντρικής κυβέρνησης για δημόσιο έλεγχο εντός 30 ημερών. Τα πολιτικά κόμματα που προτείνουν νόμους ή τροποποιήσεις σε νομοθεσίες πρέπει να αποκαλύπτουν με διαφάνεια εάν μια ομάδα ειδικών συμφερόντων άσκησε επιρροή ή κατέβαλε μια δωρεά άμεσα ή έμμεσα στο κόμμα τους εντός των προηγούμενων 2 ετών.
  9. Θα δοθούν στον γενικό ελεγκτή πρόσθετες εξουσίες για την επίσπευση των ερευνών και μεγαλύτερος προϋπολογισμός για ιατροδικαστικούς ελέγχους.

Το κράτος θα πληρώσει για όλους τους παραπάνω πρόσθετους αμερόληπτους ελέγχους και ασφαλιστικές δικλείδες. Τα Πολιτικά Εκτεθειμένα Πρόσωπα και τα πολιτικά κόμματα δεν θα το κάνουν. Εάν τα σημερινά μέλη του κοινοβουλίου αρνηθούν να εγκρίνουν τέτοιους νόμους λόγω του φόβου της διαφάνειας, το Κυπριακό εκλογικό σώμα μπορεί να τους αντικαταστήσει με βουλευτές του νέου μας πολιτικού κόμματος τον Μάιο του 2026, εάν το επιθυμούν. Αυτοί είναι οι πρώτοι νόμοι που «θα υπερψηφίσουμε» όταν εκλεγούμε. (Εκτός θέματος: Ο δεύτερος νόμος είναι να καταργήσουμε τη προνομιακή μεταχείριση στους βουλευτές να απολαμβάνουν πλήρους σύνταξης μετά από μόλις 5 χρόνια θητείας. Αυτό είναι επαίσχυντο. Έχουμε δεκάδες χιλιάδες συνταξιούχους στο δημόσιο τομέα που εργάστηκαν για 40 χρόνια, πλήρωσαν φόρους και κοινωνική ασφάλιση και τώρα μετά βίας μπορούν να επιβιώσουν οικονομικά.)

Δεν έχω καμία απολύτως εμπιστοσύνη στο σημερινό σύστημα. Παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες μου αναλαμβάνουν διεθνή έργα, και εντός ΕΕ, δεν χρησιμοποιήσαμε ποτέ άλλα μέσα. Αν δεν γνωρίζετε κάποιον στην εξουσία και μπορείτε να κινήσετε τα νήματα, οι ευκαιρίες είναι περιορισμένες στη μικροσκοπική χώρα μας όπου όλοι έχουν κάποιο βύσμα. Επί του παρόντος, όταν αγοράζετε αγαθά, για παράδειγμα χαρτί εκτυπωτών ή οδικές πινακίδες, είναι καλό για τα κυβερνητικά τμήματα ή τους δήμους να επιλέγουν το πιο φθηνό. Ωστόσο, για τις υπηρεσίες το φθηνότερο δεν είναι και το καλύτερο. Ένα καλό παράδειγμα είναι πόσα πληρώνει η κυβέρνηση για ορισμένες υπηρεσίες. Εκτός και αν κάποιες από αυτές τις εταιρείες το κάνουν από πατριωτικό καθήκον ή ως πρόσθετη εργασία μερικής απασχόλησης, ο γενικός κανόνας στις επιχειρήσεις είναι, εάν πληρώσετε για φιστίκια, τότε αγοράζετε ένα πίθηκο.[1]

Εμείς οι Κύπριοι δεν θέλουμε ξένους να μας λένε τι να κάνουμε ως να είμαστε χώρα του λεγόμενου τρίτου κόσμου. Ωστόσο, επειδή είμαστε ένα μικρό κράτος όπου όλοι είναι γνωστοί μεταξύ τους, προτίθεμαι να ζητήσω επαγγελματική βοήθεια από το εξωτερικό για να μας βοηθήσει να ακολουθήσουμε το δικό μας ανεξάρτητο δρόμο. Αυτό θα μειώσει δραστικά την πολιτική και πραγματική διαφθορά. Έχοντας αυτό το πρόσθετο επίπεδο εποπτείας από εξωτερικούς ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, η διαφθορά θα ελαχιστοποιηθεί και ο καλύτερος προμηθευτής ή σύμβουλος θα εξασφαλίσει ανώτερες θέσεις εργασίας και κρατικές συμβάσεις. Όχι το καλύτερο πολιτικά συνδεδεμένο άτομο, αλλά ούτε και το φθηνότερο.



[1] Δεν υποστηρίζω ότι οι εταιρείες που εξασφαλίζουν κυβερνητικές προσφορές ή οι σύμβουλοι έχουν επίπεδο πιθήκων. Απλά επισημαίνω το γεγονός ότι σε σύγκριση με άλλα κράτη-μέλη της Ένωσης, η αμοιβή τους είναι χαμηλή. Αυτό περιορίζει τον αριθμό των εταιρειών ή συμβούλων που θα ήταν διατεθειμένοι να προσφοροδοτήσουν.

0

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.